Du är ingen riktig kändis utan eget beautymärke

När nyheten om att Beyoncé och Jay-Z:s dotter Blue Ivy, då fem år, skulle lansera egen makeup välte internet i början av 2017 det nog flera av oss som drog lite efter andan. Kändes det verkligen helt sunt att en femåring skulle vara ansiktet utåt för skönhetsprodukter? Nåja, några lanseringar har ännu så länge inte ägt rum. Kanske var nyheten bara hittepå, kanske ligger projektet i malpåse. Kanske hinner mamma och pappa Kardashian-West före med North, fem år, Saint, två år eller Chicago, nio månader. Det sistnämnda skulle väl inte förvåna någon.

Är du kändis är det ju som bekant ganska viktigt att du kan nå ut till din publik. Men förutom att kunna erbjuda dina fans hyfsat regelbundna musikplattor eller blockbusters (liksom täta uppdateringar på ditt instagramkonto) verkar det också ha blivit alltmer viktigt att kunna stå med en fot i skönhetsbranschen. Kändisparfymer är ju sen gammalt i Hollywood, där Britney Spears, Naomi Campbell och Jennifer Lopez rönt några av de största framgångarna (Antonio Banderas, Bruce Willis och Alan Cumming försökte också utan göra några större avtryck). Numera är du inte kändis på riktigt förrän du har lanserat egen skönhet, eller åtminstone haft ett uppmärksammat samarbete med ett etablerat beautymärke. Parfymflaskorna har blivit ersatta av hudvård och makeup.

Samarbeten mellan beauty och kändis är en företeelse med många år på nacken, både i Hollywood och här hemma i Sverige. Vi kan ju till exempel nämna Maria Montazamis läppstift tillsammans med Make Up Store eller varför inte Mariah Careys makeupkollektion tillsammans med MAC och nagellack med OPI? Några lite mer nya samarbeten är skådespelerskan Kerry Washington som har tagit fram ögonskuggor med Neutrogena, mångsysslaren Chrissy Teigen har highlighters tillsammans med Becca och Sofi Fahrman invigde nyligen sitt andra doftsamarbete med Escada. Också Jennifer Lopez har lagt parfymen på hyllan och sadlade i våras om till ambassadör för Inglot.

En lite nyare trend är att vara kändis och prova på skönhetslyckan i form av ett helt eget märke. För titta bara vad bra det har gått för Kylie Jenner! Från att ha varit en ganska så anonym dotter och lillasyster i Keeping up with the Kardashians har 21-åringen skapat sig ett mångmiljardimperium med Kylie Cosmetics och en uppskattad förmögenhet på sju miljarder. Bara tre år tog det också. En avundsvärd prestation som gjorde att hon fick pryda omslaget av ekonomitidningen Forbes tidigare i somras. Idag kan du nätt och jämnt gå in i en skönhetsbutik eller slå på din smartphone utan att krocka med ett kändisbeautymärke. Listan kan, minst sagt, göras lång: Jessica Alba säljer bland annat makeup med Honest Beauty, Drew Barrymores märke heter Flower Beauty, Gwyneth Paltrow lanserar produkter under Goop på löpande band (och har även ett samarbete med Juice Beauty), Miranda Kerr har rönt stora framgångar med Kora Organics, Emma Wiklund expanderar just nu sitt hudvårdsmärke Emma S till resten av Skandinavien och Kim Kardashian försöker troligen komma ifatt lillasyster Kylie med sitt eget märke KKW Beauty.

Andningspaus.

Cindy Crawford
säljer hudvård under Meaningful Beauty, Salma Hayek har ett hårvårdsmärke som heter Nuance, Eva Mendes erbjuder makeup under namnet Circa och Paris Hilton lanserade så sent som i juli i år hudvårdsmärket ProDna baserade på enzymer från alger. That’s hot. Innan vi sätter punkt måste vi så klart också nämna Rihanna och hennes hajpade Fenty Beauty, ett skönhetsmärke som många menar har revolutionerat beautybranschen genom att erbjuda 40 foundationnyanser. Snart kan vi också lägga till Gwen Stefani och skönhetsmärket P8NT, Lady Gaga och Haus Beauty samt Serena Williams och Aneres till redan nämnda skönhetsgäng. Låt oss så till sist avrunda med Victoria Beckham som inom kort kommer att lansera egen hudvård och skönhet efter succésamarbetet med Estée Lauder.

Så vad säger egentligen denna kändisbeautytrend? Är det celebriteterna som har insett det potentiella sju-miljarders-värdet i att kunna erbjuda skönhetsprodukter? Eller är det vi konsumenter som är så kändisfixerade att det inte längre räcker med att kunna dofta som, lyssna på eller bingetitta på våra idoler? Att vara känd garanterar så klart inte succé någonstans, varken i kärlek eller i skönhetsbranschen. Kanske klirrar det till i kassan, kanske blir det konkurs fortare än kvickt. Men det kan ju aldrig skada att ha bakfickan (och sociala medier) full av shoppingsugna fans redan från början.

In English: Celebrity beauty brands are happening.

No Comments

    Kommentera