När skönhet blir politisk

På valdagen den 9 september smög jag bakom den gröna skärmen för lägga min röst på det parti som jag tyckte skulle göra jobbet bra. Var du också noga med att ingen skulle få se dina valsedlar? Att hålla en låg politisk profil är ganska jantesvenskt, det är få av oss som på lunchrasten skulle skaldera ”jag älskar liberalerna!” eller ”Stefan Löven är bäst!”. Garderobsmässigt har vi, intressant nog, ett helt annat beteende. Där är kläder med politiska budskap från till exempel Katharine Hamnett (”Choose life!”) eller Christian Dior (”We should all be feminists”) både ikoniska och trendiga. I skönhetsbranschen har det däremot varit tyst på den politiska fronten, om vi räknar bort anti-djurförsök-kampanjer från till exempel The Body Shop. Efter att Donald Trump flyttade in i Vita Huset har dock allt fler skönhetsmärken valt att ställa sig på barikaderna. Brittiska Illamasqua meddelade i november förra året att Trump-anhängare inte var välkomna kunder medan amerikanska Lipslut har gått längre och lanserat det matta läppglanset ”F*uck Trump”, där hälften av intäkterna går till välgörande ändamål.

I influencervärlden är det inte heller särskilt tyst i politiska sammanhang. Mest uppmärksamhet har influencerstjärnorna Huda Kattan och Jeffree Star fått, den senare har anklagats för rasism och twitterbråkar regelbundet med klanen Kardashian. Huda Kattan påstås också vara rasist och uppmanade i ett inlägg att kvinnor borde bleka underlivet. Kritikstormen på nätet nådde orkanstyrka på rekordtid. Också Kat von D stötte på patrull när hon proklamerade att hennes ofödda barn inte skulle vaccineras.

Varför väljer då skönhetsföretag och bloggare att plötsligt vara politiskt högljudda? Troligen den växande konkurrensen. Ett sminkmärke eller en influencer som väljer att vara tyst och hålla sig neutral blir mindre intressant att följa eller att köpa med sig hem. Här finns det nämligen pengar att tjäna för den som vågar sticka ut. Jeffree Star är värderat till 45 miljoner, Kat von D till 128 miljoner och Huda Beauty till hela 5 miljarder kronor. Hörs du inte så klirrar det inte i kassan.

Vad jag röstade på den 9 september? Mina läppar är lika förseglade som valkuverten, åtminstone tills jag väljer att bli beautyinfluencer.

In English: Beauty is going into politics.

* Den här krönikan publicerades för första gången i Daisy Beauty 6:2018.

No Comments

    Kommentera