Trenden modehus + skönhetsmärke har bara börjat


Det var torsdagen den 10 november 2005 och mitt hjärta bultade av shoppingångest inne i en H&M-butik i centrala Stockholm. Jag hade precis lyckats rycka åt mig en tröja från Stella McCartneys gästkollektion för klädkedjan, bara för att inse att plånboken låg glömd hemma. Ångesten visste inga gränser. För visst gör de något särskilt med oss, de där hajpade samarbetena mellan kändisar och modehus?

Även i skönhetssvängen har kändisar haft hög status, inte minst i doftsammanhang. Den allra första kändisdoften brukar tillskrivas Sophia Loren år 1981 men det var Jennifer Lopez lansering av doften Glow år 2002 som drog igång trenden på allvar. Plötsligt skulle alla (A, B eller C-kändis) ha en egen doft, där bästsäljarna kom från bland andra Britney Spears, Rihanna och Naomi Campbell. Det lanseras fortfarande kändisdofter (bara i år från exempelvis från Sarah Jessica Parker, Elizabeth Taylor och Ariana Grande) även fenomenet tappat rejält i både credd och popularitet. En rapport från National purchase diary (NPD) visar att kändisdofter enbart i Storbritannien sålde för 140 miljoner svenska kronor mindre 2017 än året innan, ett tapp på hela 22 procent. Hela parfymmarknaden ökade dock med 1,4 procent, vilket betyder att vi gärna köper dofter men inte från kändisar. 2018 spenderar vi allra helst pengar på en doft (eller makeup!) från ett modehusmärke som gör ett gästspel hos ett sminkmärke. En perfekt lösning för båda parter, eftersom det är dyrt för modemärken att lansera beauty samtidigt som skönhetsmärkena behöver extra exponering i den växande konkurrensen. Och det går bra. När Proenza Schouler tidigare i år släppte doft tillsammans med Lancôme blev succén så stor att hiten följdes upp med makeup. Isabel Marant släppte, lagom till modeveckan i Paris, sminkprodukter tillsammans med L’Oréal medan Lulu Guiness designade en stylingtång med Ghd för för Rosa Bandet i oktober. Vem vet, snart kanske vi kan måla munnen röd med Louis Vuitton, smörja in ansiktet med Balenciaga eller dofta som Goyard? Tro mig, modehustrenden har bara börjat.

Hur det gick med min Stellatröja? Strax efter tröjstressen följde faktiskt en riktig snilleblixt. Jag gömde tröjan på den ödelagda barnavdelningen, hämtade plånboken och fick med mig tröjan hem. Slutet gott, allting gott.

In English: In the world of beauty, fashion brands are the new celebrities.

* Den här krönikan publicerades för första gången i Daisy Beauty 5:2018.

No Comments

    Kommentera