Det våras för foundations

Jag minns inte från vilket märke min första foundation kom men jag kan säga att den varken gjorde mig eller min hud någon tjänst. Tvärtom hade den helt fel nyans för mitt bleka tonårsansikte, innehöll uttorkande ingredienser och krackelerade totalt innan lunch. En realitet som dagens foundation-noviser inte behöver få uppleva. Tvärtom. Forskningen har gått framåt och så har också utbudet av foundations. Fattas bara annat, med tanke på hur populär underlagscrèmen faktiskt är. Enligt researchföretaget Statista använde 106 miljoner amerikanska kvinnor en foundation under 2018. Det är 63 procent av hela den kvinnliga befolkningen.

Jag gissar att siffran är ungefär samma i Sverige. Jag tror också att samtliga amerikanska ladies fick kämpa för att hitta rätt foundation. Det är en tuff uppgift, den stora efterfrågan till trots. Foundations som både passar hudnyans och hudtyp och dessutom utför smärre mirakel vad gäller glöd, fina linjer och flottiga t-zoner är sällsynta. Förhoppningsvis kommer jakten dock att bli lättare inom en överskådlig framtid, eftersom det äntligen har börjat hända saker på foundationfronten.

Länge var det till exempel svårt att hitta foundation i mörkare nyanser. Rihannas beautymärke Fenty Beauty orsakade en mindre revolution när det i september 2017 lanserade foundation i hela fyrtio nyanser, där ett ovanligt stort fokus låg på mörkare färger. Flera andra, bland andra Clarins, Huda Beauty och Marc Jacobs, följde snabbt efter med foundations i mörkare färgskalor. Snacka om att rädda ansiktet.

Men det räcker inte bara att ha ett brett färgsortiment, för att sticka ut ännu mer i konkurrensen lanseras allt fler foundations i nya konsistenser, som i stick från Westman Atelier eller balm från Giorgio Armani. Och eftersom trenden med personlig anpassad beauty fortfarande står stark har flera märken, bland andra Dior och La Prairie, valt att satsa på formuleringar som går att applicera i flera lager och därmed skapar en skräddarsydd effekt. Absolut inte att förglömma är så klart också k-beauty-fusionen mellan hudvård och makeup, där allt fler foundations är kryddade med nyttiga ingredienser såsom hyaluronsyra och C-vitamin. Instagramable är ju bara förnamnet. Det är tur för mig att sociala medier inte var uppfunna år 1996.

In English: The modern day foundation is so much more than just a foundation.


* Den här krönikan publicerades för första gången i Daisy Beauty Professional 1:2019.

No Comments

    Kommentera