Plastpanik


För tio år sedan, långt innan vi hade hört talas om begreppet flygskam, letade min man och jag efter exotiska platser att besöka på vår bröllopsresa. Ett tips var att absolut inte besöka Bali under januari, eftersom stränderna då alltid översvämmades av stora mängder inblåst plast från Indiska oceanen.

Spola fram klockan ett decennium och den där plasten är inte bara ett romantiskt irritationsmoment, även den har blivit en skam. Plastskammen. Idag är det ohyggligt fult att som företag använda sig av plast. McDonald’s har plockat bort sina sugrör, SJ har ersatt sina plastbestick med trävarianter och hos Clarion finns bara tandborstar tillverkade i mjukfilat virke. Samma trend pågår självklart i skönhetsbranschen, där allt fler märken börjat ta ett större miljö- och plastansvar. För medan det flyter omkring ett plastberg tre gånger större än Frankrike utanför Kaliforniens kust menar en rapport från World Economic Forum att det kommer finnas mer plast än fisk i våra världshav år 2050. Ett sätt att stå emot denna skrämmande utveckling är att fiska upp och återvinna plast som ligger i haven, så kallad ocean waste plastic (OWP). Exempel på företag som anammat OWP i sina förpackningar är REN Skincare, Herbal Essences och Gosh som använder sig av 20-25 procent respektive 40 procent OWP i vissa förpackningar. Hårvårdsmärket Kevin Murphy går ännu längre och har lovat att samtliga, det vill säga 100 procent, av deras förpackningar ska bestå av OWP-plast innan året är slut.

Vill du inte fiska havsplast kan du istället välja trenden att ersätta plasten i förpackningarna med bambu eller sockerrör, ett val som bland andra svenska Björk Hair och hawaiianska Mahalo Skin Care gjort. Brittiska groomingmärket Bulldog har till och med en rakhyvel i bambuträ. Snyggt, trendigt och framförallt mer miljövänligt.

Och smekmånaden? Vi åkte ändå till Bali, fast i augusti. Och med gott miljösamvete, eftersom några av våra vigselgäster var progressiva nog att koldioxidkompensera vår flygresa i bröllopspresent. Och sen levde vi lyckliga i alla våra dagar.

In English: The plastic-shaming has reached the beauty industry.

* Den här krönikan publicerades för första gången i Daisy Beauty Professional 2:2019.

No Comments

    Kommentera