Skandinavisk skönhet

skandinavisk skönhet

Enkel, minimalistisk och utan extra krusiduller. Lagom skandinavisk skönhet är nästa stora grej för konsumenter som tröttnat på förvirrande förpackningar och tidsödande beautyrutiner. Vi svenskar, och Skandinavien i övrigt, har ju redan ett bra rykte utomlands. Socialister gillar att lyfta vårt välfärdssystem till skyarna, sportfånar har full koll på Björn Borg eller Zlatan och filmintresserade idoliserar Greta Garbo eller yngre Oscarsvinnare såsom Alicia Vikander. Kikar jag på min Spotify har det så kallade svenska musikundret gjort stort avtryck därinne, precis som det skandinaviska modeundret har vandrat in i min garderob. Kort sagt, Skandinavien kan verkligen leverera. Så även i skönhetssammanhang, där marknadsföring- och undersökningsföretaget Mintel i oktober 2019 publicerade en rapport som konstaterade att det också finns ett skandinaviskt skönhetsunder. Enligt rapporten är skandinavisk skönhet någonting som är typiskt lagom, både vad gäller förpackningsdesign och antalet ingredienser. Kärnan i skandinavisk skönhet, skriver Mintel, är enkelhet tillsammans med praktiskhet och funktion med syftet att ha en minimalistisk skönhetsrutin.

Ja, när det gäller att förpacka det svenska skönhetsundret får designen gärna vara minimalistisk och enkel i sitt formspråk samt kännas både praktisk och funktionell att använda. Kikar vi på den skandinaviska skönhetshyllan dignar den också över av beautymärken som satsat på en ren och minimalistisk förpackningsdesign med stor framgång, som till exempel Emma S, Löwengrip, Maria Åkerberg, Nuori, Rudolph, Estelle & Thild, Acasia Skincare, Skintology Stockholm, Skinome Project och Maria Nila. Och visst känns de snygga, men en annan anledning till att hålla förpackningarna strama utan överflödigheter är att vi konsumenter gillar produkter som är enkla att både förstå och att använda. Krångliga instruktioner må vara en framgångssaga när det gäller möbler från Ikea men i skönhetshyllan? Nej tack.

Och det är inte bara designen som är minimalistisk inom S-beauty, också ingredienslistan får gärna vara kort utan onödiga tillsatser. Däremot får den gärna vara full med typiskt inhemska ingredienser, hämtade från den nordiska faunan. Både finländska Lumene och norska Eleni & Chris lägger med förkärlek ner nordiska ingredienser i sina kompotter (bland annat hjortron) medan svenska skönhetsmärket Isadora just nu håller på att rebranda sitt märke för fullt – både vad gäller varumärkeskommunikation och ingredienser – för att konsumenterna inte ska missa märkets svenska ursprung.

Varför är då skandinavisk skönhet nästa stora grej? Enligt rapporten från Mintel är en av anledningarna den lika populära som invecklade k-beauty-trenden med sin avancerade hudvårdsrutin i tio olika steg med lika många produkter har fått konsumenter att börja leta efter alternativ som känns mindre krångliga. Att lagom är bäst är ingenting nytt för oss svenskar men utomlands har begreppet, liksom det danska mysuttrycket hygge, rönt stor uppmärksamhet. Exotiska ingredienser och tankesätt har ju också en tendens att skapa nyfikenhet och eventuell hype. Därför är det egentligen inte så konstigt att vi svenskar vurmar för acaibär i vår kost medan människor i andra länder suktar efter glaciärvatten i sina skönhetsprodukter.

Här hemma i Norden ligger kanske inte svaret till det skandinaviska skönhetsundret i våra badrumsskåp utan snarare i vårt kulturhistoriska arv. Vi nordbor har traditionsenligt levt en ganska enkel tillvaro, utan att överdriva saker och ting. Jantelagen är ju onekligen ett symptom på just detta. Vårt skandinaviska sätt att leva har också varit ett väldigt aktivt med nyttiga matvanor och mycket fysisk motion. Och visst rör jag på mig mycket och ofta, inte minst genom mitt skandinaviska leverne. Men innan Volvon rullar ut från parkeringen, med Robyn i stereon och Ganni/Filippa K/Acne på kroppen, unnar jag mig en praktisk, funktionell och enkel skönhetsrutin framför badrumsspegeln. Numera har även den en skandinavisk, minimalistisk och mycket lättförståelig framtoning.

In English: Made in Scandinavia.

* Det här är en kortare och omarbetad version av en artikel som först publicerades i Daisy Beauty 6:2019.

No Comments

    Kommentera