NK:s nya skönhetsavdelning följer trenden

Den 25 september öppnade Nordiska Kompaniet i Stockholm sin alldeles nya skönhetsavdelning NK Beauty med nyrenoverad interiör  och – inte minst – nya och superspännande märken på hyllorna. Jag hittade bland annat det franska doftmärket Le Labo, de hypade hudvårdsmärkena The Ordinary och Aesop och de kultförklarade makeup- och hudvårdsmärkena Hourglass och Chantecaille. Riktigt spännande var det också på parfymavdelningen, där nischade märken som Floraïku, Memo Paris och Aether fått ta stor plats.

NK:s beautysatsning är inte bara en välkommen nyhet för oss konsumenter, den följer också en pågående trend för skönhetsbutiker, både i Sverige och utomlands. Åhléns City i Stockholm gjorde om hela sin skönhetsavdelning under 2013 och Kicks öppnade tidigare i år två nya flaggskeppsbutiker i Oslo och Malmö. Moderniseringen inom skönhet pågår också utomlands, bland annat hos Harvey Nichols i London och Saks Fifth Avenue i New York där de senare valde att flytta upp sin skönhetsavdelning till andra våningen för att ge alla varumärken mer plats.

Varför pågår då detta ut med det gamla, in med det nya? Svaret är att vi handlar allt mer på internet, vilket innebär att det blir tuffare för fysiska butiker, eller retail som de också kallas, att hänga med i shoppingsvängarna. I snitt handlar 62 procent av oss svenskar någonting på nätet varje månad, vilket går att jämföra med 80 procent i USA och Storbritannien.

Enligt Euromonitor handlade enbart amerikanerna skönhet online närmare 79 miljarder kronor under 2017. Det är mycket pengar. Den stora utmaningen för retail är att locka oss konsumenter bort våra skärmar och in i butiksvärmen, ofta genom att erbjuda unika butikskoncept som tilltalar både våra sinnen och våra plånböcker. Exempel på detta är hypade skönhetsmärken som är svåra att hitta online, att erbjuda fysiska tjänster i butiken (såsom frisörer, brow bars eller hudbehandlingar) eller vackra butiksinteriörer. Nya NK Beauty erbjuder också precis just det: nischade och hajpade varumärken som är svåråtkomliga, in-store behandlingar och en vacker insida. Det ska bli väldigt spännande att se hur satsningen tas emot.

In English: Department stores worldwide are competing with online shopping.

2 Comments

  • Reply
    Mi
    4 oktober, 2018 at 11:29

    Jag håller tummarna för att Chantecaille även hittat till NK Göteborg! Eller, kanske inte egentligen *bye bye money*

  • Reply
    Vikten av att dofta unikt – Therése Hallberg | Frilansjournalist och skönhetsexpert
    15 oktober, 2018 at 09:34

    […] av oss gärna gräver lite extra djupt i plånboken när det vankas väldoft syntes bland annat i NK:s uppdaterade doftsalong som slog upp portarna i slutet av september. Visst, traditionella dofter fanns också att hitta på hyllorna med det var nischdoftmakare såsom […]

Lämna ett svar