Vikten av att dofta unikt

Att dofta gott har ända sedan de gamla egyptierna började smörja in sig med kanel- och myrradoftande oljor varit mer eller mindre livsviktigt för oss människor. Ett bra exempel på detta påstående är den franska drottningen Marie Antoinette. När hon försökte lämna Paris och en uppretad dödsmobb ska den planerade flykten ha blivit flera timmar försenad, eftersom hon först ville se till att alla hennes älskade dofter blev nedpackade i det kungliga bagaget. (En av dem hette Jardin Secret och var en kryddig chypre-historia med blommiga ackord.)

Även om få av oss numera är hotade av giljotinens skugga så fortsätter doftnoter att spela en stor roll i våra liv, inte minst rent ekonomiskt. Enligt en rapport från researchföretaget Global Industry Analyst Inc. så kommer den globala parfym- och doftbranschen att omsätta närmare 415 miljarder kronor innan året är slut. Idag räcker det inte heller med att dofta gott, vi vill helst också sprida en unik och ytterst personlig vällukt. Att ha en så kallad signaturparfym ligger högt upp på mångas önskelistor. Och ju mer unik eller ovanlig den är, desto bättre. Högst i trendkurs ligger så kallade nischparfymer, dofter som snarare är gjorda av mindre aktörer än av stora skönhetsmärken eller celebriteter. Kändisparfymer? Glöm det. Trots att både Ariana Grande, Sarah Jessica Parker och Britney Spears precis nyligen lanserade nya parfymer är det nog en trend som vi måste begrava. Gillar du kändisar är det hetare att följa dem på instagram än att ha dem i doftgarderoben.

Nåväl, tillbaka till nischparfymer. Inte nog med att de är mindre massmarket, de innehåller ofta exklusiva och/eller ovanliga doftnoter, vilket innebär att de också ofta kostar betydligt mer än traditionella parfymer. Men det verkar inte spela någon större roll i vår jakt på individualitet. Att många av oss gärna gräver lite extra djupt i plånboken när det vankas väldoft syntes bland annat i NK:s uppdaterade doftsalong som slog upp portarna i slutet av september. Visst, traditionella dofter fanns också att hitta på hyllorna med det var nischdoftmakare såsom Floraïku, Memo Paris, Le Labo, Profvmvm Roma, Diptyque och Aether som fick synas mest.

Ska vi skruva till nischtrenden lite till? Som underdog i doftbranschen är det numera inte bara viktigt att erbjuda en högst speciell parfym, din doftkompott i fråga ska helst också ha tillkommit från en minst lika ovanlig idé. Har du blivit inspirerad av något så konventionellt som en doftande Grasse-äng eller nytvättade lakan? Boring, försök igen. Ett exempel på detta nytänk är svenska SG79 Sthlm, som har samarbetat med fotografen Dawid och hans svartvita fotoserie ”Stockholm”. Resultatet är parfymer inspirerade av bland annat byggnader från den svenska huvudstaden. Ett annat är Arquiste, ett doftmärke som vill tolka historiska händelser med hjälp av doftackord. De har bland annat försökt klura ut hur den franske solkungen Louis XIV doftade när han gifte sig år 1660 eller hur det luktade i den mexikanska pyramidstaden Tenochtitlán i augusti år 1400, när aztekerna firade storslagen festival. (Enligt Arquiste mest troligen apelsinblomma och jasmin respektive mexikansk ros och plumeria). Art Meets Art har i sin tur försökt att översätta några av världens mest framgångsrika sånger till doftackord. Madonnas hit ”Like A Virgin” luktar till exempel vita blommor och mysk medan Marvin Gayes ”Sexual Healing” har noter från orientaliska kryddor, vanilj och tobak.

Att dofta nischat snarare än traditionellt resulterar kanske i ett lite mer intressant samtal när någon undrar vilken parfym du bär (Tom Ford vs. Tenochtitlán!) men frågan är om en unik doft nödvändigtvis är bättre. Väljer vi nischparfymer för att vi vill känna oss lite extra unika? Eller doftar 80-talsmusik helt enkelt lite godare än handplockade franska blommor? Nischat eller traditionellt, 415 miljarder kronor på fickan känns iallafall som en ganska så överkomlig budget.

In English: Niche perfumes are getting more attention in the trending quest for individuality.

No Comments

    Kommentera